om jan van haasteren

Här kan du läsa mer om Jan van Haasteren...

Hundratusentals människor runt om i världen njuter av Jan van Haasters pussel. Många miljoner kopior av pussel har distribuerats. Varje ny bild väntar ivrigt av fans.

Men Jan Van Haasteren har inte alltid ritat pussel. Han började
sin karriär hos reklambyrån Nijgh & Van Ditmar innan han gick med i studien Marten Toonder 1962. År 1966 blev han frilansare med Joop Geesink. Som tecknare skapade han många historier för serietidningarna Perry, Pep, Donald Duck och senare Eppo. 1975 grundade han tidningen Free Balloen samtidigt som han gjorde massor av reklamarbete och teckningar för informationsbroschyrer och läroböcker.

Hans rykte, för att skriva pussel, började på åttiotalet. Heineken kontaktade honom med en begäran om att göra en stor komisk bild för ett pussel för att främja Bokma citrongin. När bilden var klar var reklambudgeten borta och i stället bestämde de sig för att göra en affisch. Detta sågs av det svenska företaget Scan Decor som gav honom uppdrag för ytterligare stora komiska reklamaffischer.

Jumbo var medveten om Jan van Haasteren eftersom han ibland hade skickat dem några av sitt arbete men de var inte särskilt intresserade tills de såg de större komiska bilderna. De älskade dem så mycket att de bestämde sig för att släppa en som ett pussel. Valet gjordes 1983 för The Olympics, en reklamaffisch som ritades på behalf av Scan Decor. Some Like It Hot lyckades 1986 som var en som han hade ritat för Colt International. Jumbo var entusiastisk och det fanns fler utgåvor, allt baserat på befintliga tryck för reklamändamål

"Jag väljer själv ämnet. Ibland ritar jag en existerande scen igen. Andra saker är helt nya. Jag gillar att använda skämt på mina ritningar. Om jag inte har dragit något galet i några veckor, känner jag mig dåligt. har varit så och det är fortfarande nu. Jag älskar att gå på en razzle med en sådan bild. Det tar mycket tid, men det är så roligt att göra .. "

"Hur länge jobbar jag med ett pussel? Veckor ....... Först börjar jag med en skiss på A3-format där jag definierar perspektivet och huvudskämtteckenet. Jag ska fylla det helt och skriva ut den. Det är med en sådan skiss som jag säkert är upptagen i två veckor. För vissa ämnen forskar jag på ämnet genom att titta på bilder eller ta bilder. Det måste vara realistiskt men med min egen stil. Flygplanet är mitt plan, precis som koen är min ko. Om skissen är godkänd av Jumbo - och de är alltid - gör jag den skissen på min duk men till storleken på pusselarna. Sedan börjar det gammaldagsa handarbetet med att utvecklas i penna, bläck och färgning. Totalt tar en bild ungefär två månader att slutföra. "

"Nej, jag gör inte något annat förutom pusselarna. De tre stora ritningarna varje år tycker jag är tillräckligt med arbete. Jag gör ibland lite illustration för en lokal förening eller så, men inga fler uppdrag."

"År 2013 beslöts att lansera Studio Jan van Haasteren för att säkerställa framtida produktion av pussel. Illustratörerna Dick Heins och Rob Derks rekryterades för det. Vi möts regelbundet för att brainstorma och komma igång med skämt.

Ibland utvecklas ett befintligt tryck, men också mycket nytt arbete är ritat. Jag är alltid den första som ger mitt godkännande till bilden. Eftersom avtalet är att rita i min stil. Och hajfinnen är verkligen en av skämt. Hajfenyn kommer från min komiska Baron van Tast och skapades 1971 i berättelsen Haaikloverij (ett ordspel som tyvärr trotsar översättning) "